Εφημερίδα «ΒΗΜΑ»  
1-10-2000

  

 «Σε ποια νοσοκομεία θα βγάλω κόκκινη κάρτα» 

Θα βαθμολογούνται κάθε τρία χρόνια και τα ανεπαρκή θα κλείνουν 

 

Κόκκινη κάρτα θα παίρνουν τα νοσοκομεία, δημόσια και ιδιωτικά, που προσφέρουν χαμηλής ποιότητας υπηρεσίες Υγείας. Οι υπηρεσίες που θα κρίνονται υψηλής ποιότητας θα λαμβάνουν πράσινη κάρτα, ενώ κίτρινη θα παίρνουν αυτά που βρίσκονται σε ενδιάμεση κατάσταση. Μαζί με την κάρτα θα λαμβάνουν υποδείξεις για την περαιτέρω βελτίωσή τους. Νοσηλευτικά ιδρύματα, κλινικές και τμήματα τα οποία δεν θα συμμορφώνονται θα κλείνουν. «Όπως υπάρχουν δημόσια νοσοκομεία και κλινικές υψηλού επιπέδου, έτσι υπάρχουν και πολύ καλές κλινικές στον ιδιωτικό τομέα. Υπάρχουν όμως στον ιδιωτικό τομέα κλινικές οι οποίες έπρεπε προ πολλού να είχαν πάψει να λειτουργούν» δηλώνει ο υπουργός Υγείας και Πρόνοιας κ. Αλ. Παπαδόπουλος στη συνέντευξη που παραχώρησε προς «Το Βήμα της Κυριακής». Ο υπουργός ανακοινώνει ότι με την εφαρμογή της μηχανοργάνωσης στις υπηρεσίες Υγείας από το 2001 αυτές θα αξιολογούνται μία φορά κάθε τρία χρόνια, κάτι που συμβαίνει σε όλες τις υγειονομικά ανεπτυγμένες χώρες. Παράλληλα το υπουργείο Υγείας προχωρεί στη σύσταση Σώματος Επικουρικών Γιατρών. Οι γιατροί που θα ενταχθούν στο Σώμα θα είναι «stand by», καλύπτοντας σε Μονάδες Υγείας όλης της χώρας ανάγκες που θα προκύπτουν από συνταξιοδοτήσεις, παραιτήσεις, καθώς και αυτές που προκύπτουν τη θερινή περίοδο σε τουριστικές περιοχές. 


 
­ Κύριε υπουργέ, ποια συμπεράσματα έχουν προκύψει από τον διάλογο που είχατε με τους συνδικαλιστικούς και επιστημονικούς φορείς αλλά και με τους απλούς πολίτες; 

«Θέλω να εκφράσω την πραγματική χαρά και αισιοδοξία μου διότι αυτός ο διάλογος έχει ένα πολύ μεγάλο ουσιαστικό περιεχόμενο με τους επιστημονικούς, συνδικαλιστικούς και κοινωνικούς φορείς. Ωστόσο για πρώτη φορά ίσως στη νεότερη ιστορία της χώρας μας υπάρχει τόσο αποτελεσματική επικοινωνία με τους απλούς έλληνες πολίτες ­ είτε αυτοί ανήκουν στον χώρο της Υγείας είτε στον χώρο άλλων επιστημών, αλλά και γενικά με τους απλούς πολίτες, που δεν κομίζουν κανέναν συγκεκριμένο τίτλο ή ειδικότητα. Θέλω εδώ να διευκρινίσω ότι οι προτάσεις που έρχονται στο υπουργείο από μεμονωμένους πολίτες έχουν στοιχεία μεγαλύτερης ολοκλήρωσης απ' ό,τι διαφόρων φορέων και βελτιώνουν το σχέδιο μεταρρύθμισης». 

 ­ Πότε θα καταθέσετε το νομοσχέδιο στη Βουλή;  

«Οσονούπω, και ως το τέλος του έτους προσδοκώ να έχει γίνει νόμος του κράτους. Βεβαίως αυτό δεν μπορώ να το πω σε απόλυτο βαθμό ως υπουργείο διότι είναι και η κοινοβουλευτική διαδικασία».

 ­ Αν καθυστερήσετε, μπορεί να υπάρξει πρόβλημα με τον προϋπολογισμό του 2001; 

«Δεν έχει καμία σχέση. Διότι υπάρχει το σημερινό σύστημα, το οποίο είναι προς βελτίωση και αυτά θα γίνουν εν πτήσει ­ δεν θα χρησιμοποιήσω μια άλλη φράση, λόγω της επικαιρότητας, εν πλω. Να πω ότι θα είναι η μετάπτωση του νέου συστήματος στο άλλο. Εγώ πιστεύω ότι η μεταρρύθμιση μπορεί από μόνη της να εξασφαλίσει τους πόρους. Το σημερινό σύστημα όμως ανεξάρτητα από τη μεταρρύθμιση έχει κάποιες οικονομικές πάγιες ανάγκες για τη λειτουργία του. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο θα δούμε σε ποιον βαθμό θα διασφαλιστεί με τον προϋπολογισμό του 2001».

 ­ Είπατε ότι η μεταρρύθμιση μπορεί από μόνη της να εξασφαλίσει τους πόρους. Με ποιους τρόπους; 

«Σήμερα για την Υγεία διατίθενται πολύ μεγάλα ποσά, τα οποία δεν πηγαίνουν στους αποδέκτες. Και ο λόγος είναι ότι τα νοσοκομεία και όλο το σύστημα Υγείας, δημόσιο και ιδιωτικό, δεν είναι οργανωμένο με σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο, δεν υπάρχουν λειτουργικά συστήματα αυτοελέγχου αλλά και ελέγχου έξωθεν, με αποτέλεσμα να κατασπαταλούνται πόροι. Οι διαθέσιμοι πόροι ενός κράτους για την Υγεία δεν είναι ανεξάντλητοι και εκείνο που οφείλει μια σύγχρονη πολιτεία είναι να τους κατευθύνει σε πραγματικές υπηρεσίες Υγείας και όχι να αφήνει να δημιουργούνται στεγανά καταλήστευσης αυτών των πόρων μέσα από τη διαδικασία παροχής υπηρεσιών Υγείας. Συνεπώς ένας από τους στόχους της μεταρρύθμισης είναι και αυτός. Βεβαίως αυτό θα φανεί αμέσως, από τα πρώτα χρόνια εφαρμογής».

 ­ Θα μας αναφέρετε ορισμένες προτάσεις που προέκυψαν από τον διάλογο με τους φορείς και τους πολίτες; 

«Είναι πραγματικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα και διαφωτιστικά. Διαπιστώσαμε μια αγωνία σήμερα εκείνων με τους οποίους συζητάμε ότι δεν υπάρχει ποιοτικός έλεγχος στα νοσοκομεία. Είναι πάρα πολλοί οι γιατροί οι οποίοι επικοινώνησαν μαζί μας και μας είπαν: "Είμαι 10 ή 15 χρόνια στο ΕΣΥ. Ουδείς ως σήμερα με ρώτησε τι κάνω αυτά τα χρόνια, πού και τι προσφέρω. Κανείς δεν με αξιολόγησε. Εγώ είμαι επιστήμονας και θέλω να αξιολογηθώ, αλλά πέρα απ' αυτό θέλω να αξιολογηθεί η δουλειά που κάνω. Και ταυτόχρονα θέλω η δουλειά που κάνω να διακριθεί και να συγκριθεί με τη δουλειά εκείνων οι οποίοι μπήκαν στο Σύστημα ως κλασικοί δημόσιοι υπάλληλοι και δεν λειτουργούν". Βεβαίως υπάρχουν, πάλι από τον κόσμο τον απλό, ερωτήματα: "Είναι δυνατόν" μας λένε "να υπάρχουν Μονάδες Υγείας όπου εκτός από τον έλεγχο τον ποσοτικό και τον οικονομικό να μην υπάρχει έλεγχος για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών;".

Εμείς μπορούμε να σας πούμε σήμερα ότι, συζητώντας, ακούγοντας και λαμβάνοντας υπόψη και τη συγκριτική εμπειρία, θα προχωρήσουμε με την εισαγωγή στα νοσοκομεία Προγραμμάτων Διαχείρισης Ολικής Ποιότητας, κάτι το οποίο είναι αυτονόητο πια στις ευρωπαϊκές χώρες, και επιτρέψτε μου να πω ότι μια τέτοια προσπάθεια ξεκίνησα ως υπουργός Οικονομικών τότε, σε συνεργασία με τα IRS. Θα αναπτυχθεί λοιπόν σε εύλογο χρονικό διάστημα η ειδικότητα του Συντονιστή Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας».

 ­ Με ποιον τρόπο θα συγκροτηθεί η δομή τους, ώστε να υπάρχει αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή τους; 

«Το υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με το Κέντρο Ερευνών Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας προβλέπουμε ότι θα θεσπίσει υψηλές προδιαγραφές όσον αφορά την ποιότητα στην παροχή των υπηρεσιών. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα νοσοκομεία της χώρας, και τα δημόσια και τα ιδιωτικά ­ δίνω ιδιαίτερη έμφαση σ' αυτό ­, οι κλινικές, τα εργαστήρια, όλα τα τμήματα κάθε νοσοκομείου, καθώς και τα Κέντρα Υγείας, τα διαγνωστικά κέντρα ­ δημόσια ή ιδιωτικά ­ θα αξιολογούνται μία φορά κάθε τρία χρόνια. Τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης θα ανακοινώνονται στον ελληνικό λαό. Βεβαίως ο μηχανισμός της αξιολόγησης θα είναι σύνθετος και θα περιλαμβάνει την αξιολόγηση των κλινικών προδιαγραφών, δηλαδή θνητότητα, ποσοστά επανεισαγωγών στις κλινικές ή στα νοσοκομεία, διάρκεια νοσηλείας, έκβαση ιατρικών επεμβάσεων ­ πράγματα άγνωστα σήμερα ­, των Συστημάτων Διαχείρισης Ασθενών, δηλαδή υποδοχή, χρόνο αναμονής, ενημέρωση, ιατρικά αρχεία, εκπαίδευση και επαγγελματικά προσόντα του προσωπικού, όπως επίσης και των συστημάτων διοίκησης και διεύθυνσης. Αυτά δεν τα ανακαλύπτουμε, συμβαίνουν σε όλες τις υγειονομικά ανεπτυγμένες χώρες. Τα κριτήρια αυτά συντρέχουν επίσης με τα κριτήρια αξιολόγησης του ιατρικού προσωπικού».

 ­ Αν δεν απατώμαι, απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή αυτού του μέτρου αποτελεί η λειτουργία της μηχανοργάνωσης στις υπηρεσίες Υγείας... 

«Αυτή είναι η σπουδαιότερη προϋπόθεση. Γι' αυτό έχουμε ξεκινήσει ήδη και δίνουμε σε αυτό πολύ μεγάλο βάρος. Θα ήθελα όμως να συμπληρώσω ότι αυτά που είπα ως τώρα αποτελούν μια σύνθετη διαδικασία σε ένα σύστημα όπως είναι το ελληνικό, το οποίο είναι ανοργάνωτο και σ' αυτό τίποτε δεν ελέγχεται. Με τη νέα διαδικασία οι υπηρεσίες Υγείας που θα κρίνονται υψηλής ποιότητας θα λαμβάνουν ένα πράσινο πιστοποιητικό (κάρτα), με υποδείξεις για την περαιτέρω βελτίωσή τους, όπου χρειάζεται. Οι μονάδες που παρέχουν υπηρεσίες χαμηλής ποιότητας θα παίρνουν ένα κόκκινο πιστοποιητικό με ανάλογες υποδείξεις για το πού θα πρέπει να κάνουν βελτιώσεις. Παράλληλα το υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με το Κέντρο Ερευνών Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας θα στέλνει ειδικές ομάδες "task forces", που σε συνεργασία με τη διοίκηση θα επεμβαίνουν άμεσα για την επίλυση των προβλημάτων. Όσοι δεν συμμορφώνονται θα έχουν ανάλογες συνέπειες, που θα φθάνουν ως και το κλείσιμο είτε νοσοκομείων είτε κλινικών, με ό,τι σημαίνει αυτό».

 ­ Αυτό ισχύει για τις ιδιωτικές κλινικές. Και για τα δημόσια νοσοκομεία; 

«Σαφώς, για δημόσια και ιδιωτικά».

 ­ Λέτε ότι θα κλείνουν; 

«Σαφώς. Τμήματα και κλινικές τους. Με συνέπειες ανάλογες και με ανακαθορισμούς. Αυτά που αναφέρω συμβαίνουν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Τελειώνει η περίοδος που ο καθένας κάνει στα νοσοκομεία ό,τι θέλει. Θα περάσουμε στην εποχή μιας σύγχρονης δημοκρατίας, όπου όλα θα λειτουργούν με βάση την αυτοπειθαρχία, τον αυτοέλεγχο, αλλά βεβαίως και την κοινωνία και τη δημοκρατία, η οποία θα ελέγχει και θα απαιτεί, και, αν δεν συμμορφώνεται κάποιος, θα τιμωρείται. Τέλος, τα νοσοκομεία τα οποία θα βρίσκονται σε ενδιάμεση κατάσταση θα παίρνουν ένα κίτρινο πιστοποιητικό, με ανάλογες παρατηρήσεις για τη βελτίωσή τους».

 ­ Από την εικόνα που έχετε σχηματίσει με τις περιοδείες σας σε νοσοκομεία όλης της χώρας, ποια νοσοκομεία πιστεύετε ότι πρέπει να πάρουν κόκκινη κάρτα; Περισσότερα είναι τα δημόσια ή τα ιδιωτικά; 

«Δεν μπορώ να έχω εικόνα διότι δεν είμαι ειδικός επί των υπηρεσιών Υγείας. Αυτά θα προκύψουν μέσα από διαδικασίες. Τελειώνει η περίοδος του εμπειρισμού, του ερασιτεχνισμού, η περίοδος εκείνη όπου βελτιώναμε τα πράγματα στην Ελλάδα κάνοντας "γιούρια" ή βάζοντας επικοινωνιακούς στόχους. Αυτά δεν ταιριάζουν με το περιεχόμενο μιας σύγχρονης δημοκρατίας».

 ­ Ουκ ολίγες φορές όμως έχετε αναφερθεί στην τριτοκοσμική εικόνα των σημερινών νοσοκομείων. 

«Αυτό είναι αληθές. Υπάρχουν προβλήματα και αυτές οι διαδικασίες θα κινητοποιήσουν το σύστημα για μια συνεχή ποιοτική βελτίωση μέσα από έναν θεσμοθετημένο ποιοτικό έλεγχο, που επιτέλους πρέπει να εγκαθιδρύσουμε και είναι από τους βασικούς στόχους και πυλώνες της μεταρρύθμισης».

 ­ Συγκρίνοντας ιδιωτικό με δημόσιο τομέα; 

«Οι αναλογίες είναι ίδιες. Όπως υπάρχουν δημόσια νοσοκομεία και κλινικές υψηλού επιπέδου, έτσι υπάρχουν και πολύ καλές κλινικές στον ιδιωτικό τομέα. Υπάρχουν όμως στον ιδιωτικό τομέα κλινικές οι οποίες έπρεπε προ πολλού να είχαν πάψει να λειτουργούν. Οι παρεμβάσεις μας και εκεί είναι γνωστές με την πρόσφατη έκδοση του διατάγματος που καθυστερούσε περίπου οκτώ χρόνια. Βεβαίως όλα αυτά θα ολοκληρωθούν με το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του ιδιωτικού τομέα, το οποίο παράλληλα ετοιμάζουμε».

 ­ Ποιες άλλες προτάσεις, εξίσου σημαντικές, σας έχουν καταθέσει; 

«Έχουμε μια πρόταση που βγαίνει ως ισχυρό αίτημα μέσα από τον κόσμο. Έχει τον τίτλο "έμφαση στον πολίτη". Διότι όλες οι διαστάσεις στη διασφάλιση της ποιότητας θα είναι συνδεδεμένες με συστήματα διακρίβωσης του βαθμού ικανοποίησης των ασθενών και των οικογενειών τους ως προς την παροχή υπηρεσιών Υγείας. Τα νοσοκομεία θα διαθέτουν μηχανισμούς για την παροχή πληροφοριών στους ασθενείς και στις οικογένειές τους σχετικά με τη νοσοκομειακή νοσηλεία. Θα συλλέγουν πληροφορίες και θα ελέγχουν το επίπεδο ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίες. 

Επίσης μπορώ να σας ανακοινώσω κάτι άλλο, που προήλθε από τον διάλογο και συμβαίνει σε πολλές χώρες του κόσμου: θα συστήσουμε και θα υπάρχει ένα Σώμα Επικουρικών Γιατρών».

 ­ Ποιος θα είναι ο ρόλος του; 

«Θα είναι στη διάθεση του υπουργείου ένας αριθμός γιατρών, οι οποίοι θα επιλεγούν με τις γνωστές διαδικασίες και θα καλύπτουν ανάγκες που θα προκύπτουν από συνταξιοδοτήσεις, παραιτήσεις, ανάγκες επείγουσες που προκύπτουν σε τουριστικές περιοχές και σε ορισμένες χρονικές περιόδους, όπως είναι τα καλοκαίρια». 

 ­ Σαν να λέμε γιατροί «stand by»... 

«Ακριβώς αυτό. Το κίνητρο θα είναι ότι οι γιατροί αυτοί, όταν θα μπαίνουν στη διαδικασία αξιολόγησής τους από τα ΣΚΕΙΟΠΝΙ (Συμβούλια Κρίσης Ιατρών), θα έχουν και ένα μπόνους για τον διορισμό τους. Πιστεύω ότι με αυτό τον τρόπο θα καλύπτουμε τα τεράστια κενά τα οποία εμφανίζονται πολλές φορές σε ορισμένες περιόδους και σε ορισμένες νοσηλευτικές μονάδες και που δεν μπορούν να καλυφθούν με τη γνωστή γραφειοκρατία».

 ­ Αν κατάλαβα καλά, θα μπαίνουν στο αεροπλάνο και θα πηγαίνουν οπουδήποτε παρουσιάζεται ανάγκη.

«Βεβαίως θα πηγαίνουν. Ο τρόπος και η διαδικασία είναι θέμα τεχνικό, το οποίο θα το επεξεργαστούμε. Δεν έχουμε φθάσει ακόμη σε λεπτομέρειες».

 ­ Να αλλάξουμε θέμα και να μιλήσουμε για τις προμήθειες των νοσοκομείων; Ποια διαδικασία θα ακολουθήσετε; 

«Έχουμε ήδη ξεκινήσει μια μελέτη για να αλλάξει η διαδικασία των προμηθειών που γίνονται σήμερα στα νοσοκομεία. Αυτό είναι καίριο θέμα. Αυτή η άναρχη κατάσταση που υπάρχει θα σταματήσει. Μελετάμε ένα νέο σύστημα. Μας βοηθάει σε αυτό ότι πια θα γίνονται μέσα από άλλες διαδικασίες, ενοποιημένες, αλλά ταυτόχρονα αποκεντρωμένες, το γεγονός ότι θα έχουμε ένα εσωτερικό σύστημα διοίκησης σε επίπεδο περιφέρειας μέσω των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας (ΠεΕΣΥ) που συγκροτούνται. Έτσι λοιπόν θα ξεπεράσουμε φαινόμενα που παρατηρούνται σήμερα με προμήθειες οι οποίες είτε δεν χρειάζονται είτε είναι υπερτιμολογημένες».

 ­ Δηλαδή θα ζητεί ο διευθυντής κλινικής κάποιο μηχάνημα από τη διοίκηση και αυτή θα ενημερώνει το ΠεΣΥ; 

«Κανείς δεν θα ζητεί το οτιδήποτε, παρά μόνο εκείνα τα οποία θα είναι απολύτως αναγκαία. Θα υπάρχουν πολλαπλά συστήματα ελέγχου για να σταματήσει η λεηλασία που γίνεται συχνά πολλών πραγμάτων».

 ­ Οικονομικά κίνητρα στους γιατρούς θα δοθούν;

«Κοιτάξτε, τα έχουμε προσδιορίσει ήδη. Αυτά έχουν να κάνουν με τη δυνατότητα να έχουν ιδιωτικό ιατρείο μέσα στα νοσοκομεία και όχι να καταφεύγουν παρανομούντες έξω. Θέλουμε οι γιατροί να βγάζουν νόμιμα χρήματα και όχι ως κοινοί "παραοικονομούντες". Τους δίνουμε τη δυνατότητα να έχουν και συνεργασίες με άλλα νοσοκομεία της χώρας».

 ­ Θα έχουν συνεργασία μόνο με δημόσια νοσοκομεία; 

Βεβαίως με δημόσια. Οι χειρουργοί, π.χ., θα μπορούν να χειρουργούν και σε άλλο νοσοκομείο. Επίσης ­ αυτό είναι πολύ σημαντικό και ήρθε ως πρόταση από τους ίδιους τους γιατρούς ­ θα θεσπίσουμε ειδικά κίνητρα για την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ νοσοκομείων του ΕΣΥ και νοσοκομείων υψηλών προδιαγραφών άλλων χωρών, κυρίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ».

 ­ Ο χειρουργός που θα επιλέξει να κάνει επεμβάσεις σε άλλο δημόσιο νοσοκομείο θα πληρώνεται επιπλέον;

«Ναι. Τέτοιες μορφές θα ακολουθήσουμε για να μπορέσουμε εκτός των άλλων να περιορίσουμε τα φαινόμενα παραοικονομίας που υπάρχουν σήμερα».

 ­ Έχετε ήδη ανακοινώσει ότι ορισμένα νοσοκομεία θα αλλάξουν ρόλο, δηλαδή θα μετατραπούν σε γηριατρεία, διαγνωστικά κέντρα ή κέντρα αποκατάστασης. Ποια θα είναι αυτά; 

«Θα γίνουν υγειονομικοί χάρτες. Τώρα καθορίζουμε τα κριτήρια, για να αρχίσουν οι πρόδρομες διαδικασίες, θα ολοκληρωθούν πιστεύω μέσα στο 2001, ούτως ώστε μετά να ληφθούν οι αποφάσεις για μεταφορά κλινικών, τμημάτων... Αυτά όλα εν αναμονή. Εκείνο όμως που θέλω να πω μέσα από την εφημερίδα σας είναι ότι όλα αυτά είναι εξαιρετικά αναγκαία. Δεν υπάρχει τίποτε που να μπορεί να τα παρεμποδίσει και θα γίνουν».

 ­ Πόσο γρήγορα μπορεί να βελτιωθεί η σημερινή εικόνα των νοσοκομείων; Ποια είναι η εκτίμησή σας; 

«Είναι ίσως αποσπασματική ερώτηση και επιτρέψτε μου να την αξιολογήσω έτσι. Εμείς δεν ανήκουμε στη χορεία των αφελών για να πούμε ότι οβιδιακά θα αλλάξει η εικόνα των νοσοκομείων. Είναι μια πολύ σκληρή δουλειά, βασανιστική, και απαιτεί χρόνο. Έχουμε εκτιμήσει τις δυσκολίες και τις έχουμε αναφέρει στο κείμενο, το οποίο έχουμε δώσει στη δημοσιότητα· έχουμε πλήρη επίγνωση, δεν είμαστε αιθεροβάμονες, δεν "πετάμε". Θα υπάρχει μια διαδικασία σκληρή, όπου θα υπάρχουν και κόντρες, υπονομεύσεις, θα υπάρχει όμως και δύναμη ταυτόχρονα για να εφαρμοστούν αυτά τα μέτρα. Οι βελτιώσεις δεν μπορούν να είναι θεαματικές από την πρώτη στιγμή. Ταυτόχρονα όμως με το πρόγραμμα της μεταρρύθμισης έχουμε και ένα δεύτερο πρόγραμμα για τη βελτίωση σήμερα του συστήματος όπως λειτουργεί. Νομίζω ότι αυτό είναι σε καλό δρόμο. Αλλά θέλω και μέσα από την εφημερίδα σας να πω στον ελληνικό λαό ότι παλεύουμε και δουλεύουμε για ένα σύστημα Υγείας που θα τον αντιμετωπίζει με αξιοπρέπεια και θα είναι φιλικό προς τους ασθενείς και τους εργαζομένους. Δεν μπορεί όμως να γίνει από τη μία ημέρα στην άλλη. Θέλει υπομονή, επιμονή, κατανόηση και κυρίως θέλει συμπαράσταση. Δεν είναι εύκολο έργο, δεν υπάρχουν μάγοι και ζογκλέρ. Υπάρχει επιμονή, σχέδιο, μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα. Ορισμένα αποτελέσματα θα φανούν σύντομα. Για να φανούν όμως ολοκληρωμένα, θα απαιτηθεί κάποιο χρονικό διάστημα, όπως το προσδιορίσαμε μέσα από τη μεταρρύθμιση».

 ­ Ο προϋπολογισμός του 2001 είναι προϋπολογισμός Υγείας, όπως έχουν επανειλημμένως πει ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας;

«Αναμένουμε και μάλιστα με κάποια σχετική αγωνία. Εκείνο που χρειάζεται είναι να καλυφθούν οι σημερινές λειτουργικές ανάγκες της Υγείας, ανεξάρτητα από τη μεταρρύθμιση. Η μεταρρύθμιση μπορεί από μόνη της να αυτορυθμίσει τα οικονομικά της».

 ­ Αργότερα όμως. Όχι εξαρχής.

«Κάποια ελάχιστα χρήματα για τις νέες δομές θα χρειαστούν τώρα, αλλά αυτό δεν είναι το πρόβλημα».

 ­ Οι τρεις πρώτες προτεραιότητες μέσα στο 2001;

«Ο νόμος, τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας, οι μάνατζερ, ο υγειονομικός χάρτης, η έναρξη λειτουργίας της μηχανοργάνωσης, ο Οργανισμός Διαχείρισης Πόρων Υγείας... Αυτά».

 ­ Καταλήγοντας, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν θα παραμείνετε σε αυτή τη θέση ως την ολοκλήρωση του προγράμματος μεταρρύθμισης στην Υγεία, δηλαδή για τα επόμενα έξι χρόνια. Θα το προχωρήσετε ως το τέλος;

«Θα το προχωρήσω όσο είμαι υπουργός Υγείας. Από εκεί και πέρα πιστεύουμε ότι ο όποιος διάδοχός μου θα είναι υποχρεωμένος να σεβαστεί αυτά που επέλεξε η κοινωνία, διότι υπερβαίνει και υπουργούς και κυβέρνηση η αναγκαιότητα αυτής της μεταρρύθμισης».

   Ομιλίες

   Συνεντεύξεις

   Video

   Βουλή

 

Best viewed with:

800 x 600

 

Home