Ο υπουργός κ.Αλέκος Παπαδόπουλος προαναγγέλλει – Αλλάζουν όλα από Σεπτέμβριο στην υγεία

Προγράμματα ανθρωπιστικής βοήθειας ενέκρινε ο υπουργός Υγείας

Με σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή – Αλλάζει ριζικά ο τρόπος προμηθειών των νοσοκομείων – Αποκλείεται η κατακύρωση και ο διαγωνισμός ματαιώνεται εάν αποδειχθεί ότι ο προμηθευτής προσέφερε είδη σε τιμές πάνω από 10% ανώτερες του μέσου όρου τιμών - Η πληρωμή των προμηθειών θα γίνεται μέσω των τραπεζών

Η σειρά της Υγείας - Για να αναδείξει η κυβέρνηση το κοινωνικό της προφίλ, ο Αλ.Παπαδόπουλος έχει να κλείσει μέτωπα και να κάνει αλλαγές

 

 

 

 

 

 

 

ΒΗΜΑ / 5 Αυγούστου 2001, σελ.Α1

"Ο υπουργός κ.Αλέκος Παπαδόπουλος προαναγγέλλει – Αλλάζουν όλα από Σεπτέμβριο στην υγεία"

· Οργανώνεται η πρωτοβάθμια περίθαλψη

· Αναβαθμίζονται οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας

· Αξιολόγηση και μετακινήσεις γιατρών

· Μάνατζερ και χρονοδιάγραμμα στα νοσοκομεία

 

Ο Σεπτέμβριος θα είναι ο μήνας της υγείας. Από τις πρώτες κιόλας ημέρες του και για διάστημα περίπου δύο ετών θα τεθούν σε εφαρμογή οι μεταβολές που θα αλλάξουν εκ βάθρων τη λειτουργία των υπηρεσιών υγείας. Ο σχεδιασμός της μεταρρύθμισης, τον οποίο αποκαλύπτει στο «Βήμα» ο υπουργός Υγείας κ.Αλέκος Παπαδόπουλος, προβλέπει τα εξής:

  • Νέες υπηρεσίες, όπως τα «γραφεία υποδοχής ασθενών», τα απογευματινά ιατρεία, τα κέντρα υγείας αστικού τύπου, τα «ιατρεία διερχομένων», μπαίνουν στην υπηρεσία των πολιτών.
  • Οργανώνεται η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Το ΕΚΑΒ επεκτείνεται σε όλη τη χώρα. Προωθείται, όσο γίνεται ταχύτερα, η πρόσληψη 10.000 ατόμων προκειμένου να καλυφθούν οι ελλείψεις σε προσωπικό.
  • Αυστηρή προτεραιότητα δίδεται στη στελέχωση των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας- εξάλλου προβλέπεται η αναβάθμιση όλων των ειδικών μονάδων. Η συγκρότηση εντός του 2002 των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών επιφέρει μεταβολές στο ισχύον σύστημα εφημεριών.
  • Αξιολογούνται για πρώτη φορά οι γιατροί και όσοι κριθούν ανεπαρκείς μετακινούνται από το ΕΣΥ.
  • Παύει η λειτουργία νοσοκομείων με χαμηλή πληρότητα (κάτω από 35%) και οι κλινικές και το προσωπικό τους κατανέμονται σε άλλες μονάδες.
  • Καταργούνται τα νομικά πρόσωπα των νοσοκομείων και των διοικητικών συμβουλίων τους και αναλαμβάνουν ως διοικητές μάνατζερ με ευρείες αρμοδιότητες.
  • Επικεφαλής των μάνατζερ των νοσοκομείων τίθενται οι πρόεδροι των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας, οι οποίοι εφαρμόζουν εγκεκριμένο πρόγραμμα με συγκεκριμένους στόχους και σφικτά χρονοδιαγράμματα.

 

 

 

 

ΒΗΜΑ / 21 Αυγούστου 2001, σελ. Α23

"Προγράμματα ανθρωπιστικής βοήθειας ενέκρινε ο υπουργός Υγείας"

 

Επείγουσα ανθρωπιστική βοήθεια προς το νοσηλευτικό ίδρυμα «Γευγελή» της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας ενέκρινε το υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας. Ο υπουργός κ. Αλ.Παπαδόπουλος ενέκρινε την πρόταση για την αποστολή επισιτιστικής βοήθειας και υγειονομικού υλικού, κατόπιν σχετικού αιτήματος της διευθύντριας του νοσοκομείου, το οποίο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω της κρίσης στη γειτονική χώρα. Μέσω του προγράμματος θα διατεθεί ποσόν ως 50 εκατ. δρχ. από το καθένα από τα οκτώ ψυχιατρικά νοσοκομεία της χώρας (εκτός του Παιδοψυχιατρικού), για την αποστολή επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθειας. Επίσης, ο υπουργός ενέκρινε πρόγραμμα δωρεάν νοσηλείας παιδιών από την Παλαιστίνη στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία».

 

 

 

 

 

ΕΞΠΡΕΣ / 24 Αυγούστου 2001, σελ.3

"Με σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή – Αλλάζει ριζικά ο τρόπος προμηθειών των νοσοκομείων – Αποκλείεται η κατακύρωση και ο διαγωνισμός ματαιώνεται εάν αποδειχθεί ότι ο προμηθευτής προσέφερε είδη σε τιμές πάνω από 10% ανώτερες του μέσου όρου τιμών - Η πληρωμή των προμηθειών θα γίνεται μέσω των τραπεζών"

 

Το υπουργείο Υγείας προχώρησε τελικά στην κατάθεση νομοσχεδίου στη Βουλή, με το οποίο ευελπιστεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο προμηθειών των νοσοκομείων και των λοιπών μονάδων υγείας.

Το νομοσχέδιο εντάσσεται στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης του ΕΣΥ που επιχειρεί ο αρμόδιος υπουργός Αλέκος Παπαδόπουλος, συναντώντας όμως κατά περίπτωση έντονες αντιδράσεις. Το ισχύον σύστημα προμηθειών των νοσοκομείων έχει ουσιαστικά καταρρεύσει τα τελευταία 5-6 χρόνια, με αποτέλεσμα την ¨παραγωγή¨ ελλειμμάτων ,που κάθε χρόνο ξεπερνούν τα 170-200 δισ. δρχ., αλλά και την καταλήστευση των νοσοκομειακών μονάδων από κυκλώματα που πλουτίζουν κυριολεκτικά από την παράνομη δράση τους. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο στοχεύει στην οργάνωση του συστήματος προμηθειών κατά τρόπο που να επιταχύνει τις διαδικασίες, να εξασφαλίζει υγιείς όρους ανταγωνισμού και να περιορίζει δραστικά την τεράστια δημοσιονομική επιβάρυνση που προκαλεί η σπατάλη των πόρων υγείας της χώρας.

Βασικός στόχος είναι να αποκτήσει η διαπραγματευτική δύναμη των μονάδων υγείας του ΕΣΥ το πραγματικό της βάρος στην αγορά και να αξιοποιηθεί από έμπειρα στελέχη και ευέλικτους μηχανισμούς υλοποίησης. Η σύναψη και εκτέλεση των συμβάσεων προμηθειών μπορεί να είναι είτε κεντρική, ‘όταν ο διαγωνισμός διενεργείται από το υπουργείο Ανάπτυξης, είτε αποκεντρωμένη, όταν ο διαγωνισμός διενεργείται από τα Πε.Σ.Υ και τις αποκεντρωμένες μονάδες τους (άρθρο 1). Στο υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας τηρείται αρχείο όλων των υγειονομικών υλικών, προϊόντων ιατρικής τεχνολογίας και κάθε είδους εξοπλισμού και καταρτίζονται σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, ενιαίες προδιαγραφές για τα υλικά αυτά, καθώς και ενιαίο σύστημα κωδικοποίησής τους (άρθρο 2). Με βάση το ενιαίο αυτό σύστημα και τις προτάσεις των αποκεντρωμένων μονάδων του, το Τμήμα Προμηθειών του Πε.Σ.Υ. καταρτίζει, μετά από αξιολόγηση, το ετήσιο πρόγραμμα προμηθειών, μέχρι το τέλος το πρώτου τετραμήνου κάθε έτους. Το πρόγραμμα υποβάλλεται στο υπουργείο Ανάπτυξης για την ένταξή του στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών του Ν.2286/1995 (ΦΕΚ Α΄ 19) και προεγκρίνεται ολόκληρο αμέσως μετά την υποβολή του. Έτσι εξασφαλίζεται η διενέργεια όλων των προμηθειών μέσα σε ένα έτος (άρθρο 3).

Οι προμήθειες των Πε.Σ.Υ. διενεργούνται από εξειδικευμένα όργανα, με έμπειρα στελέχη και ευέλικτους μηχανισμούς. Πριν από τη σύνταξη της διακήρυξης, το Τμήμα Προμηθειών, με τη βοήθεια των ειδικών επιτροπών, διενεργεί έρευνα αγοράς, ιδίως μέσω του Διαδικτύου, σχετικά με τις τιμές με τις οποίες τα ζητούμενα είδη διατίθενται στην ελεύθερη αγορά και ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα της υγείας και συντάσσει σχετική μελέτη. Αποκλείεται η κατακύρωση και ο διαγωνισμός ματαιώνεται εάν αποδεικνύεται από τη μελέτη ότι ο προμηθευτής προσέφερε τα είδη του σε τιμές πάνω από 10% ανώτερες του μέσου όρου των τιμών, στις οποίες τα συγκεκριμένα είδη διατίθεντο στον ιδιωτικό τομέα κατά το τρέχον έτος του διαγωνισμού και το προηγούμενο αυτού (άρθρο 4).

Οι προμηθευτές, ως έχοντες έννομο συμφέρον, μπορούν να ζητήσουν να ληφθούν υπόψη οι συμβάσεις τους φορείς του ιδιωτικού τομέα (ιδιωτικές κλινικές, ιδιωτικά πολυϊατρεία, ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, ιδιωτικά εργαστήρια φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης). Υποχρεούνται όμως, εντός του Δεκεμβρίου κάθε έτους, να υποβάλουν στο Τμήμα Προμηθειών του οικείου Πε.Σ.Υ. αντίγραφα μαζί με τα τιμολόγια των συμβάσεων που συνήψαν με ιδιωτικούς φορείς , για την προμήθεια ιατροτεχνολογικού εξοπολισμού και αναλώσιμων υλικών, καθώς και του υγειονομικού υλικού (άρθρο 4). Δίνεται η δυνατότητα ώστε η πληρωμή των προμηθευτών να γίνεται άμεσα μέσω τράπεζας, ώστε να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση στην εξόφληση των προμηθευτών και να δοθεί κίνητρο για την προσφορά σημαντικά μειωμένων τιμών (άρθρο 5).

Παύει με τον τρόπο αυτό ο δανεισμός από τους προμηθευτές, με όλες τις γνωστές συνέπειες στην αύξηση των τιμών. Απαγορεύεται η αποδοχή δωρεών με αντικείμενο την παραχώρηση της κυριότητας ή της χρήσης ιατροτεχνολογικών μηχανημάτων «κλειστού τύπου», που επιδέχονται αναλώσιμα και αντιδραστήρια μόνο του οίκου κατασκευής τους ή θυγατρικών του εταιριών, για τα οποία δαπανώνται τελικά χρηματικά ποσά πολλαπλάσια αυτών που θα καταβάλλονταν για την αγορά του μηχανήματος με διαγωνισμό (άρθρο 6). Εισάγεται για πρώτη φορά η δυνατότητα διενέργειας προμηθειών με τη μέθοδο της προσφοράς σταθερής τιμής ανά εργαστηριακή εξέταση ή διαγνωστική ή θεραπευτική πράξη, που περιλαμβάνει το κόστος παραχώρησης μηχανημάτων, αντιδραστηρίων, αναλώσιμων υλικών και συντήρησης για όλο το χρονικό διάστημα της σύμβασης. Με τον τρόπο αυτό αναμένεται θεαματική μείωση των δαπανών των νοσοκομείων (άρθρο 7).

Δίνεται η δυνατότητα επιλογής των πλέον κατάλληλων «υλικών ασθενών», όπως υλικών οστεοσύνθεσης, αρθροπλαστικής, ενδοφακών, βαλβίδων υδροκεφαλίας, με την πρόβλεψη ειδικής νομοθετικής εξουσιοδότησης για τον καθορισμό νοσοκομειακής (ανώτατης) τιμής για την προμήθειά τους (άρθρο 7). Σημαντική συντόμευση της οριστικοποίησης της διαδικασίας αναμένεται να προκύψει με την επέκταση των επιτυχών ρυθμίσεων του νόμου 2522/1997 (ΦΕΚ Α’ 178) και στις συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών του Πε.Σ.Υ. και των διασυνδεόμενων με αυτά νοσοκομεία του ΕΣΥ που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παραπάνω νόμου (άρθρο 8).

 

 

 

 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 26 Αυγούστου 2001, σελ.4

"Η σειρά της Υγείας - Για να αναδείξει η κυβέρνηση το κοινωνικό της προφίλ, ο Αλ.Παπαδόπουλος έχει να κλείσει μέτωπα και να κάνει αλλαγές"

 

Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στην υγεία προκαλούν πονοκέφαλο στον Αλέκο Παπαδόπουλο, ο οποίος ήδη επιχειρεί να θέσει σε λειτουργία τον δυσκίνητο κρατικό μηχανισμό και να προωθήσει τα νέα μέτρα στο ΕΣΥ.

Οι προβληματισμοί του υπουργού Υγείας σχετίζονται και με τις αγωνίες του Κώστα Σημίτη ενόψει του συνεδρίου του ΠΑΣΟΚ, καθώς ο χώρος της υγείας αποτελεί για την κυβέρνηση βασικό τομέα ανάδειξης του κοινωνικού της προφίλ.

Προτεραιότητα

Όπως άλλωστε δηλώνει και ο ίδιος στην «Κ.Ε»: «Το θέμα της υγείας είναι πρωταρχικό για την κυβέρνηση, γι’ αυτό προχωρούμε αταλάντευτοι για ένα σύστημα το οποίο θα λειτουργεί υπέρ των πολιτών. Το σύστημα αυτό πρέπει πρώτα να διοικηθεί, καθότι είναι αδιοίκητο εδώ και 17 χρόνια».

Αν και ο ίδιος γνωρίζει ότι η πολυσυζητημένη μεταρρύθμιση θα χρειαστεί αρκετά χρόνια για να λάβει «σάρκα και οστά», οι πρόσφατες δεσμεύσεις του για βελτιώσεις που θα είναι ορατές από το Σεπτέμβριο, καθιστούν ακόμη πιο αναγκαία την άμεση προώθηση των αλλαγών.

Ενόψει του συνεδρίου του ΠΑΣΟΚ αλλά και του ανασχηματισμού, πρώτη προτεραιότητα για τον υπουργό Υγείας –όπως όλα δείχνουν- είναι να κλείσουν τα απεργιακά μέτωπα τόσο των πανεπιστημιακών γιατρών όσο και των γιατρών του ΙΚΑ, τα οποία είναι πιθανό να ξανανοίξουν από το Σεπτέμβριο.

Το μέτωπο με τους πανεπιστημιακούς φαίνεται να κλείνει ανέλπιστα εύκολα μετά την παρέμβαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο δικαίωσε εν μέρη τους πανεπιστημιακούς, αφού ανέστειλε προσωρινά τουλάχιστον την απόφαση για απομάκρυνσή τους από την εργασία τους.

Ο υπουργός μπορεί να μην κέρδισε, αλλά ούτε έχασε, καθώς η ευθύνη για τη μη εφαρμογή του νέου νόμου μετακυλύετε στη Δικαιοσύνη.

Δεδικασμένο

Η απόφαση του ΣτΕ δημιουργεί δυσκολίες στην εφαρμογή του νόμου που απαγορεύει στους πανεπιστημιακούς να εργάζονται ταυτόχρονα στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, αφού είναι πιθανό να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και άλλοι πανεπιστημιακοί, αποκαλούμενοι το δεδικασμένο.

Όσον αφορά τους γιατρούς του ΙΚΑ, οι οποίοι θα καθορίσουν εκ νέου τη στάση που θα τηρήσουν απέναντι στις αλλαγές, δεν αποκλείεται εντός του Σεπτεμβρίου η ηγεσία του υπουργείου Υγείας να τους δεχθεί, προκειμένου να ξεκινήσει ουσιαστικός διάλογος.

Μέσα στις αγωνίες του Αλέκου Παπαδόπουλου είναι και τα τμήματα επειγόντων περιστατικών, με τα οποία ο ασθενής έχει την πρώτη, αλλά και οι μονάδες εντατικής θεραπείας, οι οποίες πρέπει να στελεχωθούν και να ανασυγκροτηθούν.

Τις ελπίδες τους πάντως για βελτίωση της λειτουργίας των νοσοκομείων τις εναποθέτει στους μάνατζερ.

Όπως δηλώνει για το 2001: «Ήδη από το Σεπτέμβριο τα περιφερειακά συστήματα υγείας αρχίζουν να παίρνουν την υπόθεση της υγείας επάνω τους. Επίσης τα διοικητικά συμβούλια θα καταργηθούν και στη θέση τους θα τοποθετηθούν επαγγελματίες διαχειριστές, με εκτεταμένες αρμοδιότητες ώστε να προωθήσουν ριζικές αλλαγές. Παράλληλα αρχίζει ήδη να καταρτίζεται ο κατάλογος με τους ‘εθνικούς κριτές’ που ξεκινούν άμεσα την αξιολόγηση των διευθυντών του ΕΣΥ. Και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις θα φεύγουν».

 

Home